Jump to content


Apn 6 Kako najbolje nastelovati paljenje



26 replies to this topic

#21 tuningfanatic

    Član

  • Members
  • PipPipPip
  • 548 posts
  • MestoSenta
  • Termogrupa:Cross Junior TW
  • Auspuh:Home-made
  • Karburator:PHBG 21 (80/40)

Posted 20 May 2013 - 11:00 AM

Evo post tog radnika iz VEC;
Na nagovor drugara sa foruma otvaram temu u kojoj cu pokustai pribliziti i promivisati VEC module namenjane za Tomos.
VEC firma se bavi proizvodnjom istih preko 30 god. i to dovoljno govori o nasem iskustvu. Mislim da je bolje da se bacimo da konkretne stvari pa stoga predstavljam modul jedinstven u Svetu namenjen za sve masine sa Iskra - Bosch sistemima paljenja 6 i 12v. Modul koji zamenjuje platine, kondenzator, bobinu i kaci se na mesto bobine. Modul Tv-2e firma 21. Maj uzimala ga je za prvu ugradnju za sve masine koje su namenjene za izvoz. Najveci broj tih masina su pumpe za vodu koje su odlazile u Afriku. Zbog surovih uslova i velikog porcenta prasine i vlaznosti, platine nisu mogle da ispune njihove zahteve. S toga, i dan danas, moduli odlaze u Afriku i ugradjuju se na masine sa Iskra Bosch sistemom paljenja.
Kao sto znate, hleadan start je najveci problem malih motora sa unutrasnjim sagorevanjem pa tako i Tomosa. Sam problem pocinje od paljenja koje u nekim uslovima eksploatacije zna da omane. Na to imaju uticaji razni faktori od samog kvaliteta komponenata do atmosferskih uticaja, temperatura. Pouzdanost paljenja se ogleda bas u tim trenucima. Kvalitet varnice, odnosno, velicina i jacina mora da bude jednaka i kod provg i kod svako sledeceg paljenja. Bilo da je -15 ili +50 stepeni, kisa ili sneg, prasina i ostalo. Kometarisali smo u jednoj od tema, sta je bolje staviti za paljenje, ovo ili ono... Kako ne misliti neko vreme o paljenju i ostalo... Ovaj proizvod resava probleme sa paljenjem zauvek. Pogotovo kod masina koje se vrten na niskim tj. normalnim brojevima obrtaja. Ne bih da duzi previse. Ako ima neko nekih pitanja, slobodno izvolite. Tu sam da pomognem ne samo za El. nego i za probleme sa paljenjem. Naravno, koliko znam.

#22 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 9,058 posts

Posted 20 May 2013 - 11:10 AM

ti.. kao školarac srednje elektrotehničke škole.., moraš da znaš u ovim godinama već kako se proračunava jedan transformator...

ako je broj zavoja predviđen za 6V onda ima varnicu tipa 10000V na svećici i kraj.. ukoliko istom tom broju uzavoja damo 12V onda ćemo imati 20000V na elektrodi svećice, međutim debljina žice nije više adekvatna struji na primarnom delu koja se javlja sa 6V.. potrebno je motati sa deboljom žicom, a i jezgro postaje premalo u kvadraturi...

ako želimo da nam bobina, odnostno tranformator bude za 12V onda će biti drugi broj zavoja žice da ta ista bobina okine 10000V na primarnom naponu od 12V... za istu kvadraturu jezgra ... pa ako toj bobini puknemo 6V onda će sekundarni napon biti 5000V i ta varnica neće biti istog kvaliteta kao i ona za koju je projektovana... ali neće biti dodatnih smetnji...

sad u našem slučaju imamo magnet koji ima 12V odnosno 5000 gausa, ili 6V koji ima 2500 gausa na istoj površini, i on će u tom jezgru indukovati veći ili manji primarni napon ovo ovamo je već jasno..

dakle kalibracija bobine ili transormatora sa magnetom je neophodna, ako želimo taj kvalitet za koji ga oni nazivaju, plasiraju, itd...

#23 Gile

    Mlađi član

  • Members
  • PipPip
  • 20 posts

Posted 20 May 2013 - 05:15 PM

Ja sam mog stelovao na 1.5 mm pre gmt

#24 Stunter

    Mlađi član

  • Members
  • PipPip
  • 41 posts

Posted 20 May 2013 - 06:28 PM

Pa dobro ostaje ti da pomeras anker plocu i da tako stelujes paljenje, zaboravio sam da kazem da ova bobina moze da dobije kontra paljenje to je kod motora teze , desavalo se ljudima sa ovom bobinom kada pale freze tj. kad povucu onu rucicu nece da upali i prilikom vracanja desi se da da upali i da povuce ruku i moze da dodje do povrede , ako je tacno sto kaze Mario da nije isto sa svakim magnetom kako da znamo od recimo 4 polja na magnetu koje od polja baca varnicu da li onaj najaci pol ili onaj slabiji ? Onaj lik u servisu mi je rekao samo da pogleda magnet od oka zna koje polje pali ali nije hteo da kaze kako to da saznam ? to me najvise zanima .

#25 tuningfanatic

    Član

  • Members
  • PipPipPip
  • 548 posts
  • MestoSenta
  • Termogrupa:Cross Junior TW
  • Auspuh:Home-made
  • Karburator:PHBG 21 (80/40)

Posted 20 May 2013 - 07:44 PM

View PostMario, on 20 May 2013 - 11:10 AM, said:

ti.. kao školarac srednje elektrotehničke škole.., moraš da znaš u ovim godinama već kako se proračunava jedan transformator...

ako je broj zavoja predviđen za 6V onda ima varnicu tipa 10000V na svećici i kraj.. ukoliko istom tom broju uzavoja damo 12V onda ćemo imati 20000V na elektrodi svećice, međutim debljina žice nije više adekvatna struji na primarnom delu koja se javlja sa 6V.. potrebno je motati sa deboljom žicom, a i jezgro postaje premalo u kvadraturi...

ako želimo da nam bobina, odnostno tranformator bude za 12V onda će biti drugi broj zavoja žice da ta ista bobina okine 10000V na primarnom naponu od 12V... za istu kvadraturu jezgra ... pa ako toj bobini puknemo 6V onda će sekundarni napon biti 5000V i ta varnica neće biti istog kvaliteta kao i ona za koju je projektovana... ali neće biti dodatnih smetnji...

sad u našem slučaju imamo magnet koji ima 12V odnosno 5000 gausa, ili 6V koji ima 2500 gausa na istoj površini, i on će u tom jezgru indukovati veći ili manji primarni napon ovo ovamo je već jasno..

dakle kalibracija bobine ili transormatora sa magnetom je neophodna, ako želimo taj kvalitet za koji ga oni nazivaju, plasiraju, itd...
Sa prvim pasusom se slazem, to je ravno aksiomu.

Sa boldovanim se vec ne slazem u potpunosti.
Ako bobini predvidjenoj za 12V magnet stavimo 6V magnet, napon na svecici ce i dalje biti oko 10000V jer napon najvise zavisi od broja navojaka zice u bobini, a ne od snage magneta. Od snage magneta zavisi jacina struje.

Evo jedan primer;
Kada se upare ploca od 6V+12V magnet dobije se napon na namotaju svetla - nesto vise od 6V pod opterecenjem, samo se jacina struje povecava. Zbog toga se namotaj greje, a ne zbog napona.
Jos jedan primer;
BT paljenje - Bosch 12V 90W ima potpuno istu plocu i namotaje kao i paljenje sa vanbrodskog - Iskra 12V 60W(posto su radili po njihovoj licenci), samo je magnet slabiji, sto opet potvrdjuje moju tvrdnju da napon ne zavisi od jacine magneta! (mozda u manjoj meri, ali zanemarivo)

Zato je VEC modul kompatibilan sa svim Iskra/bosch paljenjima sa dvopolnim magnetima.

Ako mi neko i dalje ne veruje, nek prouci malo generatore, prvenstveno histerezisnu petlju i njen oblik.

Edited by tuningfanatic, 20 May 2013 - 07:47 PM.


#26 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 9,058 posts

Posted 20 May 2013 - 09:33 PM

View Posttuningfanatic, on 20 May 2013 - 07:44 PM, said:


Evo jedan primer;
Kada se upare ploca od 6V+12V magnet dobije se napon na namotaju svetla - nesto vise od 6V pod opterecenjem, samo se jacina struje povecava. Zbog toga se namotaj greje, a ne zbog napona.


ovde si hteo reći da kada se sa namotajima koji su 6V upare sa magnetom od 12V , da se dobije i dalje 6V ... pričamo o namotaju za svetla...

dakle jezgro identične kvadrature pobuđujemo sa duplo više gausa, a preostaje nam identičan broj zavoja... sad idemo dalje.. rekao si povećava se struja ? zbog čega se ona povećava, usled povišenog napona, ili usled umanjenog otpora potrošača... zbog jednog od ta dva faktora se sigruno povećava i tada počinje da se greje... ali moramo precizirati ...

Quote

Jos jedan primer;
BT paljenje - Bosch 12V 90W ima potpuno istu plocu i namotaje kao i paljenje sa vanbrodskog - Iskra 12V 60W(posto su radili po njihovoj licenci), samo je magnet slabiji, sto opet potvrdjuje moju tvrdnju da napon ne zavisi od jacine magneta! (mozda u manjoj meri, ali zanemarivo)

šta sad mi upoređujemo vanbrodski motor koji nema namotaje za svetla , sa BT-om.. mislim nije u redu mešamo sad već babe i žabe...

#27 tuningfanatic

    Član

  • Members
  • PipPipPip
  • 548 posts
  • MestoSenta
  • Termogrupa:Cross Junior TW
  • Auspuh:Home-made
  • Karburator:PHBG 21 (80/40)

Posted 20 May 2013 - 10:05 PM

View PostMario, on 20 May 2013 - 09:33 PM, said:

ovde si hteo reći da kada se sa namotajima koji su 6V upare sa magnetom od 12V , da se dobije i dalje 6V ... pričamo o namotaju za svetla...

dakle jezgro identične kvadrature pobuđujemo sa duplo više gausa, a preostaje nam identičan broj zavoja... sad idemo dalje.. rekao si povećava se struja ? zbog čega se ona povećava, usled povišenog napona, ili usled umanjenog otpora potrošača... zbog jednog od ta dva faktora se sigruno povećava i tada počinje da se greje... ali moramo precizirati ...

šta sad mi upoređujemo vanbrodski motor koji nema namotaje za svetla , sa BT-om.. mislim nije u redu mešamo sad već babe i žabe...
Tomos 4 valjda nema namotaje za svetla, ali tomos 10 i 18 imaju elektronsko paljenje i namotaje za svetla, bilo je izvedbi sa Ducati i Iskra 12V60W elektronskim paljenjima. Uglavnom, ploce su iste. Prodao sam drugu jedno takvo paljenje i sve besprekorno radi sa njegovim Bosch magnetom od 90W.

Zbog cega se struja povecava, to je interesantno pitanje. Recimo da mozes da stavis vise sijalica paralelno, a da ne dodje do pada napona ispod odredjene granice kod koje sijalice mogu da svetle, tacnije dobije se paljenje sa vecom snagom - vise vati.
Dakle, dolazimo do zakljucka da je u pitanju smanjenje otpora zbog vise paralelnih potrosaca.

Edited by tuningfanatic, 20 May 2013 - 10:07 PM.






1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users